Jakie formalności należy spełnić, aby wybudować dom?
Zastanawiasz się, jakie formalności będziesz musiał załatwić, jeśli będziesz chciał wybudować dom? Liczba potrzebnych dokumentów może być nieco przytłaczająca, jednakże wszystko z naszymi wskazówkami, załatwisz bez niepotrzebnego stresu. Dzięki przygotowanej przez nas rozpisce, przygotujesz wszelką dokumentację, która ułatwi Ci pierwszy proces budowy domu. Pamiętaj jednak, że załatwianie spraw formalnych ciągnie się przez cały okres budowy. Nie wystarczy tylko zdobyć wszelkich dokumentów przed rozpoczęciem stawiania domu, ponieważ jest to fizycznie często niemożliwe.
Z artykułu dowiesz się:
- jakie formalności należy załatwić, chcąc wybudować dom
- jakie dokumenty należy załatwić przed budową domu
- jakie formalności należy załatwić po budowie domu
Jakie formalności należy załatwić, chcąc wybudować dom?
Wiele osób rozpoczynających zbieranie dokumentacji potrzebnej do budowy domu, czuje się przytłoczona ilością formalności, które trzeba załatwić. Jednakże jeśli dobrze się do tego przygotujesz, unikniesz wielu niepożądanych sytuacji. W pierwszej kolejności ustal, czy:
- Twoja działka jest rolnicza czy budowlana,
- czy jest ona uzbrojona czy jednak nie,
- masz już działkę, czy jednak będziesz kupował nową.
Przeważnie od tych wskazówek zaczyna się przygotowywanie do załatwiania formalności. Jeśli masz już działkę, która jest uzbrojona i odrolniona, dokumentacji do zebrania będzie mniej.
Jakie dokumenty należy załatwić przed budową domu?
Jeśli wiesz już gdzie i jaki ma być dom, który chcesz zbudować, musisz postarać się o niżej wymienione dokumenty:
- mapy do celów projektowych i zasadniczych,
- oświadczenie o warunkach przyłączenia do sieci lub możliwościach przyłączenia. Taki dokument musi być sporządzony przez architekta i zatwierdzony przez Zakład Uzgadniania Dokumentacji Projektowej,
- decyzję o zabudowie lub plan zagospodarowania przestrzennego,
- kupiony lub indywidualny projekt budowlany,
- zgłoszenie budowy lub pozwolenie na budowę,
- dziennik budowy,
- informacja o rozpoczęciu budowy.
Zawiadomienie o rozpoczęciu budowy powinno być złożone w Wojewódzkim lub Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego, minimalnie tydzień przed rozpoczęciem budowy.
W zawiadomieniu powinno znaleźć się:
- zawiadomienie o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac,
- dokument potwierdzający, że kierownik budowy zarządzającym projektem jest wpisany do listy członków właściwej izby samorządu zawodowego,
- oświadczenie kierownika budowy, w którym zawarty jest plan bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia.
Jakie formalności należy załatwić po budowie domu?
Każda budowa, która ma być oficjalnie zakończona, musi być zgłoszona w miejscowym Powiatowym Nadzorze Budowlanym. Co powinno znaleźć się w takim oświadczeniu?
- dokumenty geodezyjne,
- dziennik budowy w oryginale,
- protokoły instalacyjne,
- oświadczenie kierownika budowy o wykonaniu budowy zgodnie z projektem budowlanym oraz o wykonaniu wszelkich czynności, które doprowadziły teren budowy do porządku,
- kopię projektu budowlanego, na którym zawarte są wszelkie zmiany wprowadzane w trakcie budowy,
- odbiór wykonanych przyłączy.
Dzięki powyższym wskazówkom będziesz w stanie zebrać całą potrzebną dokumentację, aby rozpocząć i zamknąć temat budowy Twojego domu.
Przeczytaj także:
Zainteresowany materiałami budowlanymi od najlepszych polskich producentów? Kliknij i zobacz ich bogatą ofertę na renowa24.pl:
Oferta materiałów budowlanych na renowa24.pl
Autor: Małgorzata Buchkovska
Masz pytania? Napisz do nas.
Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów, którzy chętnie Ci pomogą w każdej sprawie. Po prostu zadzwoń lub napisz do nas.