Folia paroizolacyjna – czym jest i do czego ją zastosujesz?
Prace budowlane wymagają od inwestora nabycia wielu materiałów, których bardzo często, po zakończeniu budowy nie widać, a które są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia prac. Nie inaczej jest z folią paroizolacyjną. Co to takiego i do czego należy ją wykorzystać? Jak ją zamontować, aby mieć pewność, że zachowa swoje właściwości i prawidłowo zabezpieczy ściany? Dlaczego jest to idealne rozwiązanie, które powinno stosować się podczas budowy każdego obiektu?
Każdy zgodzi się z nami, że w każdym budynku, a szczególnie w budynkach mieszkalnych pojawia się para wodna. Wystarczy, że domownicy ugotują obiad, wezmą kąpiel lub będą suszyć pranie. Nie da się uniknąć wykonania tych czynności bez pojawienia się pary. Niestety podwyższony poziom pary w pomieszczeniach, jeśli nie ma ona ujścia, może doprowadzić do pojawienia się pleśni i grzybów. Dlatego też warto zastosować zabezpieczenie, które poza wentylacją pomieszczeń, sprawią, że nie dojdzie do takiej sytuacji. Szczególnie na takie sytuacje narażone są poddasza, które nie mają optymalnego systemu wentylacyjnego. Wówczas warto zabezpieczyć je folią paroizolacyjną, którą montuje się pomiędzy ociepleniem poddasza a wykonanymi z karton gipsu ściankami. Co daje takie rozwiązanie i jaką folię wybrać?
Czym jest i co daje folia paroizolacyjna?
Folia paroizolacyjna to materiał budowlany, który zaprojektowano w taki sposób, aby zapobiegał przedostawaniu się wilgoci z pomieszczeń mieszkalnych. Warto jednak mieć na uwadze, że nie zapewnia ona pełnej szczelności, co jest jej znakiem rozpoznawczym. Osoby decydujące się na jej zastosowanie muszą wiedzieć, że wskaźnik paro przepuszczalności folii przeciętnie wynosi około 0,5 g/m2/dobę. Warto szukać właśnie takich produktów, ponieważ doskonale chronią ocieplenie poddasza.
Jeśli o parametrach mowa, nie można zapominać o współczynniku Sd, który oznacza opór dla pary wodnej. Co to oznacza? Dla przykładu — wybierając folię paroizolacyjną o współczynniku Sd równym 80, należy spodziewać się, że będzie ona stawiała opór parze wodnej dokładnie taki sam, jak 80 m powietrza. Producenci oferują folie o rozmaitych parametrach Sd: od kilkunastu metrów, jeśli mowa o foliach aktywnych oraz do ponad 100 metrów, jeśli produkt został wyposażony w ekran aluminiowy. Jaki zatem produkt wybrać? Wszystko zależy od potrzeb użytkowników. Nie wiedząc, która folia będzie dobra, warto poradzić się fachowców.
Rodzaje folii paroizolacyjnej
Szukając najlepszego produktu, należy mieć na uwadze, że na rynku oferowane są trzy typy foli paroizolacyjnej, do których należą:
- folia polietylenowa, której należy szukać pod symbolem PE. Jest to najczęściej produkt koloru białego lub żółtego. Jest produktem jednowarstwowym, którego współczynnik Sd wynosi od kilkudziesięciu do nawet 100 m.
- aktywna folia paroizolacyjna — wykonana z polipropylenu. W sklepach budowlanych można ją odnaleźć pod symbolem PP. Ten rodzaj odznacza się małym współczynnikiem Sd. Została wyposażona w specjalne lejki, których zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru pary wodnej na zewnątrz pokrycia dachowego.
- folia paroizolacyjna z warstwą aluminium — jest to produkt kilkuwarstwowy, który oznaczony został symbolem PE — AL. Produkt ten jest najtrwalszym rozwiązaniem, którego Sd wynosi powyżej 100 m.
Czy folia paroizolacyjna jest tym samym co folia paroprzepuszczalna?
Odpowiedź na powyższe pytanie nurtuje wiele osób. Spieszmy z odpowiedzią. Choć pozornie są to bardzo podobne produkty, okazuje się, że nie są tym samym i absolutnie nie wolno mylić tych dwóch pojęć. Przyglądając się im nie sposób nie zauważyć, że różnią się zarówno właściwościami, jak i zastosowaniem.
Folia paroizolacyjna, jak sama nazwa wskazuje, chroni termoizolację przed wilgocią, która przedostaje się na poddasza z wnętrza domu. Natomiast folię paroprzepuszczalną montuje się na krokwiach. Jej głównym zadaniem jest odprowadzenie wilgoci, ale z zewnątrz. Inaczej można ją nazwać membraną dachową.
Aneta Wojtczak Absolwentka Politechniki Poznańskiej na kierunku Zarządzanie. Copywritingiem zajmuje się od ponad 10 lat. Od 2018 roku właścicielka firmy Wojtczak Marketing Aneta Wojtczak, która działa głównie w dwóch obszarach: szeroko pojęty copywriting (również SEO) oraz wirtualna asystentka. Tworzenie angażujących i rzetelnych treści to nie tylko jej praca, ale także pasja. Tematyką budowlaną interesuje się od momentu, kiedy kupiła własne mieszkanie. Wiedzę, którą zdobyła w tym zakresie w prosty sposób przekazuje innym. Poza pisaniem uwielbia gotować, szydełkować i podróżować. |
|
Masz pytania? Napisz do nas.
Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów, którzy chętnie Ci pomogą w każdej sprawie. Po prostu zadzwoń lub napisz do nas.