Styropian gładki czy frezowany — zalety i wady obu rozwiązań
Szukając odpowiedniego materiału dociepleniowego, wielu inwestorów zastanawia się, czy wybrać styropian gładki czy frezowany. Mając na uwadze fakt, że dla wielu wybór nie jest łatwy, w dzisiejszym wpisie porównamy oba rozwiązania. Podkreślimy ich wady i zalety i określimy, gdzie można je zastosować. Jeżeli zatem macie problem z doborem odpowiedniego materiału, zachęcamy do zapoznania się ze wpisem.
Wybór odpowiedniego styropianu, należy rozpocząć od poszukiwania jego odpowiedniej wielkości. Producenci oferują polistyren standardowy) o wymiarach 100 cm x 50 cm. Płyty wykonane z tego materiału mają rozmaite grubości — najmniejsza to 1 cm, jednak użytkownik, w zależności od potrzeb może także zamówić taki o grubości nawet 120 cm.
Na rynku można wyróżnić dwa rodzaje styropianu:
- gładki — o gładkich krawędziach;
- frezowany — z wypustkami, które pozwalają układać produkt na tzw. zakładkę.
Styropian gładki czy frezowany? Który wybrać, aby mieć pewność, że ocieplenie budynku będzie nie tylko łatwe w montażu, ale przede wszystkim skuteczne?
Styropian frezowany — co warto o nim wiedzieć?
Powstaje on poprzez nacięcie w gładkich płytach frezy o głębokości 1,5 - 2 cm. Dlaczego stosuje się tę praktykę? Czy taki styropian jest lepszy? Doskonale niweluje on powstawanie mostków termicznych. Wszystko za sprawą możliwości montowania go na tzw. zakładkę. Decydując się na gładki styropian, takie ułożenie nie jest możliwe.
Położenie frezowanych płyt ma sens, kiedy inwestor indywidualny wybiera płyty styropianowe powyżej 12 cm grubości. Dzięki temu znacznie maleje możliwość powstawania wspomnianych wyżej mostków termicznych. Jak zatem widać — prawidłowe ocieplenie budynku tego rodzaju produktem jest znacznie łatwiejsze. Czy jednak styropian frezowany ma jedynie zalety? Okazuje się, że nie.
Decydując się na montaż płyt frezowanych trzeba mieć na uwadze, że ich instalacja wymaga ogromnej uwagi ze strony fachowców. Chodzi tutaj przede wszystkim o prawidłowe przygotowanie podłoża, które musi być niemal idealnie gładkie. Dlatego też przed położeniem wspomnianego materiału izolacyjnego należy na ścianę nałożyć zaprawę wyrównawczą, a dopiero później ocieplać budynek. Co więcej, trzeba mieć także na uwadze, że styropian frezowany, zupełnie inaczej niż gładki, generuje znacznie więcej odpadów, co także przekłada się na koszty. Należy bowiem kupić go więcej, a jest on droższy, niż jego gładki odpowiednik.
Styropian gładki — kilka słów o tym produkcie
Styropian gładki jest obecnie najczęściej wykorzystywanym materiałem dociepleniowym. Dlaczego ma przewagę nad swoim frezowanym bratem? Jednym z powodów, dla których inwestorzy indywidualni chętnie go wybierają jest znacznie niższa cena. Pamiętaj jednak, że nie ona powinna być najważniejsza.
Decydując się na styropian gładki, wiele osób zwraca uwagę na fakt, że jest on dostępny w wielu grubościach, również tych poniżej 12 cm. Dla innych liczy się fakt, że jest to produkt tradycyjny, który stosowany jest od lat. Warto jednak mieć na uwadze, że najważniejsza powinna być w tym wypadku skuteczność produktu. A żeby gładki styropian grafitowy lub zwykły był skuteczny, trzeba skupić się na jego prawidłowym ułożeniu, na tzw. mijankę i prawidłowym zabezpieczeniu łączenia pianką poliuretanową, która zapobiegnie powstawaniu mostków termicznych.
Frezowany vs gładki — który nabyć?
Mając pojęcie o obu produktach, powinieneś teraz poznać odpowiedź na pytanie, który produkt wybrać. Jak możesz się spodziewać — nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jakim budżetem dysponujesz oraz na jakim efekcie Ci zależy. Gładki styropian możesz wykorzystać do ocieplenia podłóg oraz wszelkiego rodzaju stropów, tarasów, czy dachów. Styropian frezowany Arsanit idealnie sprawdzi się na elewacji.
Jeżeli nie wiesz, jaki produkt wybrać, skontaktuj się z doradcami renowa24.pl, którzy po zapoznaniu się z Twoją sprawą wybiorą dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.
Aneta Wojtczak Absolwentka Politechniki Poznańskiej na kierunku Zarządzanie. Copywritingiem zajmuje się od ponad 10 lat. Od 2018 roku właścicielka firmy Wojtczak Marketing Aneta Wojtczak, która działa głównie w dwóch obszarach: szeroko pojęty copywriting (również SEO) oraz wirtualna asystentka. Tworzenie angażujących i rzetelnych treści to nie tylko jej praca, ale także pasja. Tematyką budowlaną interesuje się od momentu, kiedy kupiła własne mieszkanie. Wiedzę, którą zdobyła w tym zakresie w prosty sposób przekazuje innym. Poza pisaniem uwielbia gotować, szydełkować i podróżować. |
|
Masz pytania? Napisz do nas.
Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów, którzy chętnie Ci pomogą w każdej sprawie. Po prostu zadzwoń lub napisz do nas.