Co to jest współczynnik przenikania ciepła U [W/m2K i dlaczego jest taki ważny?
Razem z rozpoczęciem sezonu grzewczego zastanawiamy się, jak ograniczyć straty ciepła w naszych domach. Według ekspertów przez nieszczelne okna tracimy 30-45% energii, co przekłada się na wyższe rachunki za ogrzewanie. Zapobiegniemy temu, dobierając odpowiednią stolarkę okienną o niskim współczynniku przenikalności cieplnej oznaczonym symbolem Uw.
Miarą czego jest współczynnik?
Współczynnik Uw określa ilość energii przenikającej przez okno o powierzchni 1m2 przy różnicy temperatur 1K wewnątrz i na zewnątrz budynku.O energooszczędnych oknach dachowych mówimy, jeśli współczynnik Uw dla okna dachowego wynosi poniżej 1,1 W/(m2K). W przypadku budownictwa pasywnego wymagania są wyższe. Teoretycznie, aby dowiedzieć się, który z modeli stolarki jest bardziej energooszczędny, wystarczy porównać ich współczynniki Uw. W praktyce warto bardziej dokładnie przyjrzeć się specyfikacji technicznej.
Nie dajmy się oszukać
Producenci wiedzą o tym, że właściwości izolacyjne okien są ważne dla ich klientów, a niski współczynnik Uw często decyduje o zakupie. Pomimo to my jako potencjalni klienci powinniśmy być czujni, ponieważ zdarzają się przypadki, że informacje podawane są nierzetelnie.Co mówią normy o współczynniku przenikania ciepła?
Od 1 stycznia 2017 roku nastąpiła zmiana tych wymagań na 1,3 W/m2K dla okien połaciowych. W kolejnym etapie, tj. od 1 stycznia 2021 roku współczynnik ten dla okien pionowych ma wynosić 1,1 W/m2K dla okien połaciowych. Velux jak jeden z producentów okien dachowych podaje współczynnik Uw dla okna wraz z BDX.Ile mogę zaoszczędzić przy prawidłowym montażu? Błędy montażu okien
Jeśli chcemy zastosować nieco oszczędniejsze rozwiązanie, można wykorzystać najbardziej popularne okna obrotowe FTS U2 o wyższym współczynniku przenikania ciepła U = 1,3 W/(m2K), a wszystkie okna zamontować w kołnierzach uszczelniających do zespoleń poziomych.Aneta Wojtczak Absolwentka Politechniki Poznańskiej na kierunku Zarządzanie. Copywritingiem zajmuje się od ponad 10 lat. Od 2018 roku właścicielka firmy Wojtczak Marketing Aneta Wojtczak, która działa głównie w dwóch obszarach: szeroko pojęty copywriting (również SEO) oraz wirtualna asystentka. Tworzenie angażujących i rzetelnych treści to nie tylko jej praca, ale także pasja. Tematyką budowlaną interesuje się od momentu, kiedy kupiła własne mieszkanie. Wiedzę, którą zdobyła w tym zakresie w prosty sposób przekazuje innym. Poza pisaniem uwielbia gotować, szydełkować i podróżować. |
|
Masz pytania? Napisz do nas.
Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów, którzy chętnie Ci pomogą w każdej sprawie. Po prostu zadzwoń lub napisz do nas.